Nej, han kommer inte ringa
Jag har redan upplägget klart för bok nummer två. Den ska bli en guide till alla nyblivna änkor/änklingar om hur man överlever att gå till brevlådan dag 150 efter hens död och veta att det fortfarande kommer ligga ett gäng fönsterkuvert adresserade "Förnamn Efternamn Dödsbo". Att det fortfarande finns telefonsamtal som måste göras på grund av abonnemang som måste sägas upp och startas om ("det går inte bara att byta namn, förstår du"), försäkringar som du inte riktigt tänkt på eller fakturor som fortsätter att komma. Jag tror att jag under lång tid framöver kommer ha PTSD bara av att gå till brevlådan. Det är en så ångestfylld kort promenad som måste göras varje dag.
Företag och myndigheter borde ha andra regler för ett dödsbo. Det borde vara busenkelt för någon som nyss gått igenom ett trauma att bara byta namn på ett abonnemang, avsluta saker eller flytta över försäkringar. Och skulle något bli fel på grund av att man kanske inte riktigt tänker och fungerar som man ska veckorna efter ett dödsfall, så borde det vara jätteenkelt att rätta till. Istället är det en djungel. Som man förväntas veta allt om. Jag har aldrig blivit änka förut och har faktiskt inte den kartan jag behöver för att hitta rätt här.
"Alla räkningar ska du gå in fysiskt på banken och betala, tyvärr funkar det så med dödsbo. Glöm för bövelen inte dödsattesten även om det är sjunde gången du är inne där. Då får du åka hem igen för att hämta den och samtidigt bygga upp ny kraft för att orka göra detta." Ingen fattar hur mycket styrka det krävs för att orka ta tag i detta.
"Fast det här skulle du inte ha betalat själv utan att först byta namn på, nu kan jag inte betala tillbaka de här pengarna till dig utan endast på utbetalningsavier till dödsboet". Hur hämtar jag ut pengar på en utbetalningsavi till ett dödsbo? Går ju inte.
"Jag måste först avsluta detta abonnemang med en saftig slutfaktura för att sen öppna ett nytt abonnemang då du får betala dubbelt första månaden för att det är ett nytt abonnemang". Jag vet inte hur många tusenlappar det har kostat mig bara för att få fortsätta ha el i huset eller TV-kanaler hemma. Jag har ju inte valt att avsluta allting. Han försvann från jorden.
"De här papperna ska med i dödsboet, fast de här ska inte det. De här ska med fast inte ingå i dödsboet och de här behåller du hemma." Den bunten med papper som ligger hemma fyller snart en hel pärm.
Och när något har sagts upp från ett dödsbo så borde det finnas en annan mall att skicka som brev än: "Tack för din tid hos oss! Är det något du undrar över angående din uppsägning så ringer du oss på telefon XXXXXX" Nej, han kommer inte ringa. Som ni kanske ser så är det här adresserat till ett dödsbo.
När det gäller dödsbon är vi kvar i 80-talet. Inget har digitaliserats, inget har förenklats och det tas noll hänsyn till att man kanske faktiskt inte vet hur allt detta funkar. Du ska bara veta och förstå allt, helt enkelt.
Mitt tips till någon som gillar att hålla på med papper, fixa fakturor, maila eller ringa olika företag med 45 minuters väntetid som standard, starta ett företag. Jag hade mer än gärna betalat för en tjänst som tog hand om allt detta åt mig. Som jag gav en fullmakt, en dödsattest och sen scannade och mailade allt till. Allt som skulle betalas, allt som skulle sägas upp och allt som behöver bytas namn på. Nu menar jag inte en jurist som tar hand om bouppteckningen, det är inte alls samma sak. Jag menar allt det andra som måste fixas och som man kanske inte orkar när man är i chock och djup sorg över vad som gått förlorat.
Företag och myndigheter borde se över sina rutiner vid dödsbon, det är år 2021 och något måste kunna gå att förenkla. Låt människor som sörjer få fortsätta med det i lugn och ro. Tvinga dem inte att springa runt med en dödsattest i väskan samtidigt som de är i telefonkö med 30 pers före dem. Det är det sämsta upplägget någonsin.