måndag, mars 11

Låt imorgon vara imorgon. 

En sak jag önskar så att jag hade varit bättre på under min mans sjukdomstid, är att vara här och nu. Att glädjas åt och njuta av hans varande här på jorden varje ny dag utan att låta oron för framtiden ta bort all glädje. Det är en helt omänsklig sak att be sig själv om när den du älskar mest av allt får en dödsdom av läkarna, jag vet det. Jag sov knappt en hel natt på ett och ett halvt år. Jag levde under ständig stress och oro. Jag vakade, tog hand om och planerade dagarna samtidigt som jag grät en miljon tårar när ingen såg. 

Men oron och stressen för vad som skulle hända nästa dag gjorde ju inte att nästa dag inte kom. För det gjorde den oavsett. Det gjorde ju bara att jag inte enbart kunde njuta (för det gjorde jag såklart också) av att sitta i solen och hålla min mans hand när jag hade chansen. Eller bara bli lugn av att höra hans andetag bredvid mig på nätterna.

Istället fanns det alltid en oro och en rädsla som en skugga bakom mig. Alltid, varje sekund. Och den där skuggan åt upp så mycket tid för mig. Den åt upp mig. Jag är inte mer än människa och oro ingår i egots vardag. Oavsett vad det handlar om. Men jag önskar nu att jag tänkt lite annorlunda lite mer. 

De senaste dagarna har jag tvingats ägna en del funderingar åt min egen hälsa. Minnen från förr dyker självklart upp som ett brev på posten. Men innan skuggan hinner ta plats bakom mig nu så låter jag ljuset ta plats där istället. Just här och nu är allting bra. Imorgon är imorgon och kommer dyka upp oavsett vad jag väljer att tänka om det nu. Så då kan jag ju lika gärna välja det ljusa just här och just nu. Eller hur? Let go, let God. 

Om du lever tillsammans med (eller på annat sätt står bredvid) en älskad människa och framtiden helt plötsligt ser allt annat än ljus ut så är mitt råd till dig, ”här och nu”. För risken finns att du ångrar dig annars. Och även om du bara lyckas göra det i tre fall av tio så är det helt okej. Du har ändrat din tanke till det ljusa tre gånger och det är den finaste gåvan du kan ge dig själv i det läget. Låt imorgon vara imorgon. 

Protection - Passion - Happiness