lördag, december 30

Fatigue

Det har gått några år nu, sen dagen i slutet på maj 2019 då vi fick min mans cancerbesked och hela vår tillvaro rasade som ett korthus.

Min kropp hamnade redan då i ett ”fight or flight”-tillstånd och där befinner jag mig fortfarande under mina ångestattacker. Trauma kommer alltid tillbaka till dig som en reaktion och inte ett minne. 

Resultatet av alla mina upplevelser och diagnoser jag fick (utmattningssyndrom och depressiv episod) är en fatigue (hjärntrötthet) som inte vill släppa taget. I början efter att Risto lämnat jorden kunde jag känna tydligt att jag var på väg att somna och då hade jag cirka tio minuter på mig att hitta en sovplats. Konstigaste platsen jag somnat på var det iskalla klinkergolvet i tvättstugan bredvid en tvättmaskin som körde på. 

Min fatigue finns fortfarande där. Jag blir ofta trött efter att jag fokuserat en stund på något. Jag är inte alls lika snabb i mina tankar och jag glömmer en del under dagen. Jag behöver sova eller vila ofta. Jag behöver ut i naturen och jag behöver meditera. Så fort jag är ledig låter jag kroppen styra helt. Jag bokar aldrig in saker att göra. Vill jag tillbringa en hel dag i pyjamas, vilandes i sängen så får det vara så. 

Fatigue är ett tillstånd av trötthet som inte går över. Det kan kännas otroligt frustrerande att inte orka och du kan känna dig som den lataste personen i världen. Det är du inte. Men det finns saker du kan tänka på för att göra det lite lättare för dig. 

✨Hitta dina egna gränser. Ta reda på vad du orkar och inte orkar. 

✨Prioritera. Välj bort det som inte är nödvändigt. 

✨Planera (om det ens är möjligt för dig). Aktiva dagar kan följas av lugnare. 

✨Avbryt i tid. Lyssna på kroppens signaler. 

✨Undvik situationer som du vet innehåller stress. 

✨Ordna din omgivning som du vill ha den. Ha saker du använder ofta nära och saker som inte används placerar du längre bort. I köket, sovrummet, klädskåpet, badrummet osv. 

✨Förklara för din omgivning vad fatigue är. 

Men det viktigaste av allt är nog ändå att ha förståelse för sig själv och att det är så här just nu. Visa samma kärlek till dig själv som du skulle ge någon annan i din situation. Acceptans och kärlek gör allting lättare. Vi är de vi är med de erfarenheter vi har. 

Namaste